Jazz op donderdag concert & jamsessie 24 november

Eén keer per maand organiseren we een jazzconcert én een jamsessie op de donderdagavond. Voor het korte concert hebben we jazzvocaliste Deborah J. Carter uitgenodigd.

Let op: deze activiteit heeft al plaatsgevonden. Bekijk de hele agenda

Jazz op donderdag concert & jamsessie 24 november

Jazz op de donderdag

Het Cultuurhuis Almere Buiten heeft iets nieuws: Eén keer per maand organiseren we een jazzconcert én een jamsessie op de donderdagavond. Dubbel jazzplezier dus! Voor het korte concert nodigen we steeds een vocalist of instrumentalist uit. Deze maand is dat jazzvocaliste Deborah J. Carter.

De sessieband voor deze jazz op donderdag bestaat uit
Dimitrios Kosmidis (drums), Mark Zandveld (contrabas) en Leo Bouwmeester (piano).

Foto: Roos-Knijnenburg

Jazzconcert met Deberah J. Carter

Biografie
Vocaliste Deborah J. Carter is geboren in de V.S. en groeide op in Hawaii en Japan. Ze reist veel met haar trio of als gast met verschillende formaties, van solopianisten tot grote orkesten, naar jazzfestivals, jazzclubs, seminars en radio- en tv-shows in Europa en Azië. Tijdens haar tournee heeft ze ook masterclasses gegeven over de hele wereld.

Deborah is momenteel ook Professor Jazz Vocals aan het Musikene Music Conservatory in San Sebastian, Spanje. Deze prestigieuze school, in de Baskische regio van Spanje, werd in 2001 opgericht door de Baskische regering via de oprichting van een particuliere stichting.

Deze zangeres/componist/arrangeur brengt haar multiculturele ervaringen zeker mee in haar muziek. “We zijn in deze tijd zo bevoorrecht dat we een open deur hebben naar andere culturen en perspectieven die onze eigen cultuur verrijken.” En ze brengt het aan het licht via haar stijl. Beschreven door het tijdschrift Music Maker als “absoluut topklasse”, is ze een van de meest dynamische vocalisten in de jazzscene.

Deborahs laatste release, genaamd “Blue Notes and Red Shoes”, werd opgenomen met haar vaste trio samen met internationaal bekende gastartiesten en is een uitstekend voorbeeld van haar favoriete genre ‘metropolitan jazz’. In haar eigen woorden: “Het is een soort jazz die de energie en geest weerspiegelt van elke hoofdstad, in deze 21e eeuw, die de invloeden en kosmopolitische aspecten van haar inwoners heeft geabsorbeerd. En het is zeker een zaterdagavond jazz!”

Deborah heeft ook vier andere solo-cd’s. Haar eerste,” ‘Scuse Me…”, is een smaakvolle combinatie van jazz, latin, blues en gospel. Deze CD kreeg lovende kritieken van de internationale pers en één van de eerste presentatieconcerten was op het North Sea Jazz Festival van 1998. Later lanceerde ze een tweede CD die een hommage bracht aan de maan en het nachtelijke leven met de titelsong uit haar eigen songbook van originelen: ” ‘Round Moonlight”. Haar derde CD, “Girl-Talking!”, is een energieke live performance in Den Haag, die haar dynamische podiumperformance demonstreert. Gepland voor release in 2016 is de CD “Daytripper”, met elf tracks van frisse en originele jazz versies van Beatles’ materiaal.

Op zeer jonge leeftijd begon Deborah als een houtblazer instrumentalist in Hawaii en later begon ze muziektheorie, arrangeren en compositie te leren in haar vroege tienerjaren in Japan. Ze vervolgde haar studie aan het prestigieuze Berklee College of Music. “Gedurende mijn hele jonge jaren was ik gezegend met geweldige leraren en vrienden die me aanmoedigden en inspireerden om te bloeien en te groeien in de muziek.”

Beeld
Tijdens haar verblijf in Spanje werkte ze samen op cd’s met Max Sunyer, Carles Benavent en Salvador Niebla en voegde zang toe aan hun typische mediterrane jazz. “Mijn muzikale invloeden terwijl ik in Spanje woonde voegden de juiste hoeveelheid passie en intensiteit toe aan mijn kunst.” Ze werkte ook in het theater in Madrid en vormde daarna haar eigen jazzkwintet waarmee ze optrad op vele jazzfestivals in grote steden in Iberia. Ze was te gast in nationale tv- en radioprogramma’s en deed daarnaast ruime ervaring op als sessiezangeres voor tv- en radiocommercials.

Naast het werken met haar eigen groep, waarmee ze veel van haar eigen arrangementen en composities uitvoert, zingt Deborah ook graag de grote jazzklassiekers als gastartiest bij een aantal gevestigde Europese jazzorkesten. Enkele daarvan zijn: het Metropole Orkest, de HR (Frankfurt Radio) Big Band, het Frankfurt Radio Symphony Orchestra, de Sedavi Latin Jazz Big Band met Mike Mossman (arrangeur voor Tito Puente), het Berlin Jazz Orchestra, de Holland Big Band, het Berlin Opera House Symphony Orchestra and Big Band, het Croatian Radio & TV Orchestra en anderen.

Dimitrios Kosmidis (drums)

Dimitrios Kosmidis heeft het podium gedeeld met verschillende gerespecteerde artiesten zoals Amik Guerra, Gerald Canon, Yuri Honing, Loren Stilman, Ewout Pierreux, Frank Giebels en nog veel meer. 

Hij staat bekend om zijn facilitatieve stijl, en het coachen van zijn studenten om hun eigen sound te vinden, terwijl zij het techniek en geschiedenis ook veroveren. 

Mark Zandveld (contrabas)
Mark Zandveld werd geboren in Amsterdam en begon op zijn dertiende met gitaarles. Na een paar jaar stapte hij over op bas, hoewel hij ook nog steeds graag gitaar speelt. Hij werkte onder meer met verschillende jazz-, funk-, soul- en rhythm & bluesbands: Lee Roberts & the Sweaters met soul-legende Arthur Conley. Een unieke laatste live-opname van deze artiest werd uitgebracht op vinyl en later op cd.

Na een periode van uitgebreid optreden in de Nederlandse, en vooral Amsterdamse, clubscene, ging hij naar Hollywood om te studeren aan het gerenommeerde Bass Institute of Technology. Hij sloot zijn studie af met het ontvangen van de “Yamaha Bass Player of the Year Award”.

Terug in Nederland speelde Mark met diverse Nederlandse en Amerikaanse R & B, funk en jazz groepen en artiesten. Met de ervaring van zijn studie in Amerika begon Mark ook les te geven, zowel privé als op een muziekschool. Na een jaar verblijf in Portugal (waar hij werkte met jazzvocaliste Maria Viana) woonde hij enkele jaren in Spanje waar hij ging werken met de Amerikaanse jazzvocaliste Deborah J. Carter.

Sinds 1993 werkt Mark gestaag samen met (en is sinds 1994 getrouwd met) de Amerikaanse jazzvocaliste Deborah J. Carter. Na hun verhuizing naar Amsterdam startten zij samen hun bedrijf JoyFelt Productions, waarvoor zij albums produceerden. Naast vaste bassist is Mark ook bandleider van het Deborah J. Carter Quartet. Hun activiteiten in de afgelopen jaren omvatten theaterconcerten, jazzfestivals en clubs, tv- en radio-optredens en seminars in Nederland, China, Japan, Tunesië, India, Colombia, Venezuela, België, Malta, Duitsland, Spanje, Zwitserland, Portugal, Frankrijk, Engeland, Canada, Turkije en Azerbeidzjan.

In 2012 bracht Mark de eerste CD uit van zijn groep Zandscape, waarvoor hij al het materiaal schrijft. Zijn compositorische vaardigheden worden goed ontvangen door de pers. De band, met vibrafoon, gitaar, bas en drums, speelt goed ingestudeerde ingewikkelde arrangementen die veel ruimte laten voor uitgebreide, en soms ook collectieve, improvisatie.

Wie ik ben

Ik hou van mijn beroep. Muziek is het mooiste wat er voor mij bestaat. Iemand zei me: ‘er bestaan twee soorten muziek: goede en slechte muziek’. Daar ben ik het geloof wel mee eens, ik vind bijna alle muziek op een bepaalde manier interessant.

Waar kom ik vandaan

Ik heb klarinet gespeeld toen ik 10 jaar oud was. Anderhalf jaar. Altijd een zwak gehouden voor het instrument. Daarna aan de piano verslingerd geraakt omdat mijn oudere broer ook speelde. Conservatorium in Amsterdam gedaan en eigenlijk in mijn studietijd al veel gespeeld met een popband LaPat. Daarna besloten dat ik toch mezelf verder wilde ontwikkelen in de jazzmuziek. Trouwens, ik heb ook altijd veel klassiek gestudeerd. Ben nu nog bezig met een paar Debussy preludes en een bewerking voor piano van een tango van Piazolla.

huidige projecten: ‘Vive Piaf’ – voorstelling door Nadja Filzer met muziek van Edith Piaf, Leo Bouwmeester Trio – eigentijdse jazz van en door Nout IngenHousz, Sanne van Delft en Leo Bouwmeester. ‘Zwervend Hart’ een nieuwe voorstelling met Nadja Filtzer over de (groot-)ouders van Nadja en de gevolgen voor haar identiteit. 

‘Na mijn conservatorium-studie in Amsterdam heb ik o.a. met La Pat en Astrid Seriese gespeeld en in Paul Stocker’s BugBand. Daarnaast kwam er een cd uit van mijn trio met zowel eigen composities als jazz standards.’

‘Toneelgroep Oostpool vroeg mij voor een produktie met Jeroen Willems, ‘Brel, de zoete oorlog’. Een bijzondere voorstelling met daarin muziek van Jacques Brel waarmee we in Nederland, Duitsland en Vlaanderen hebben opgetreden.(2004-2006) Jeroen Willems kreeg later de Louis d’Or Prijs voor deze voorstelling. In 2005 en 2006 heb ik hem ook mogen begeleiden in de tweede voorstelling ‘Brel 2′.’

‘Ik speel nu al langere tijd samen met Deborah Carter en Mark Zandveld. In 2015 hebben we een cd uitgebracht met muziek van Duke Ellington in een nieuwe arrangementen, mede ook van mijn hand: ‘Diggin’ The Duke’. Met het Deborah J. Carter Quartet reisden we naar China en India en gaven daar concerten en workshops. Heel bijzonder om mee te maken.’

‘Door Sean Bergin ging ik vast elke zondag op de jamsessie in De Engelbewaarder meespelen. Daar ben ik nog elke week te vinden, samen met Jacko Schoonderwoerd en Victor de Boo.’

‘Al een paar jaar ken ik Frans van Deursen, acteur en performer maar ook vertaler van Tom Waits-teksten. Hij werd geinspireerd door de gedichten van Leo Vroman. Het resultaat werd ‘De Vogel in mijn Borst’. Een poetisch muzikaal project, waar verschillende bekende componisten en artiesten muziek voor hebben geschreven. In februari en maart 2017 deden we een tournee in de theaters.’

Medio juni 2017 kwam de tweede cd uit van mijn trio: View Lines. Met Nout IngenHousz en Sanne van Delft.


De jamsessie is niet alleen voor muzikanten, ook luisteraars zijn van harte welkom.

Dus breng je eigen instrument mee of kom zingen (microfoon aanwezig) en neem bladmuziek/akkoordenschema’s van de songs mee die je graag zou willen laten horen (in 3-voud).

Kom gezellig jammen of kom gewoon lekker luisteren!

Adres

Cultuurhuis Café
Baltimoreplein 106 
1334 KA Almere

Datum en tijd

24 november 2022
19.30 – 22.30 uur

Kosten

Gratis entree